Unia Europejska kontynuuje prace nad uproszczeniem regulacji związanych z raportowaniem i zrównoważonym rozwojem. Odpowiedzią na głosy z rynku jest Pakiet Uproszczeń Omnibus, który wprowadza istotne modyfikacje w kilku kluczowych obszarach. Nowe przepisy mają ograniczyć obciążenia administracyjne i uprościć wymogi formalne, szczególnie dla mniejszych podmiotów.
CSRD — wyższe progi, mniej wymagań
Nowelizacja dyrektywy CSRD podnosi progi wejścia do:
W efekcie obowiązek raportowania zniknie dla ok. 80% firm pierwotnie objętych regulacją. Dodatkowo:
To bardzo wyraźny sygnał, że UE reaguje na przeciążenie przedsiębiorstw biurokracją. Choć cele CSRD są ważne, w praktyce wielu firmom, zwłaszcza notowanym MŚP, trudno było sprostać surowym wymogom. Dzięki podwyższeniu progów i uproszczeniu zasad, realnie odetchnie rynek — zwłaszcza sektor MŚP, który dotąd był nieproporcjonalnie obciążony względem swoich możliwości organizacyjnych i finansowych.
CSDDD — węższy zakres należytej staranności
Nowelizacja CSDDD zawęża obowiązki:
To decyzja, która ma realny wpływ na koszty funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych. W poprzednim kształcie obowiązki obejmowały cały — często globalny — łańcuch dostaw, co było niezwykle trudne do kontrolowania. Teraz przepisy są bardziej pragmatyczne i skupiają się na obszarach, na które firma ma faktyczny wpływ. Jednocześnie oddanie odpowiedzialności krajowym regulacjom może oznaczać różnice w standardach — i dla prawników to oznacza konieczność stałego monitorowania przepisów lokalnych.
Taksonomia UE — mniejsze wymogi dla firm
Taksonomia obejmie tylko firmy:
Obowiązki:
Dla praktyki prawnej i compliance to ogromne uproszczenie. Do tej pory raportowanie zgodności z taksonomią było jedną z najbardziej wymagających części obowiązków ESG. Nowe zasady oznaczają mniej formalności i mniejsze ryzyko błędów, szczególnie w przypadku mniejszych i średnich firm, dla których często była to kwestia barier kosztowych i kadrowych.
CBAM — ulgi dla małych importerów
Z obowiązków CBAM wyłączono firmy, które importują mniej niż 50 ton rocznie towarów objętych mechanizmem. Dzięki temu z regulacji zostanie wyłączonych 90% firm.
Dla sektora MŚP to kluczowe odciążenie. CBAM, choć istotny z perspektywy polityki klimatycznej UE, dla wielu małych importerów oznaczałby nieproporcjonalne koszty wdrożenia systemów ewidencji i raportowania emisji. Dobrze, że regulator dostrzegł tę nierówność i wprowadził progi ochronne.
Pakiet Uproszczeń Omnibus to zdecydowany krok w stronę większego pragmatyzmu w unijnych regulacjach. Zmiany:
Warto jednak pamiętać, że choć obowiązki zmieniają się na korzyść firm, nadal wymagana jest czujność i bieżące dostosowywanie się do przepisów krajowych i unijnych. Szczególnie że zapowiadany na 2025 r. przegląd CBAM może przynieść kolejne zmiany.
SD Legal Stoiński Drzymała radcowie prawni spółka partnerska
ul. Urzędnicza 26/1
30-051 Kraków
Wpisana do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia w Krakowie, Wydział XI Gospodarczy pod numerem KRS: 0000330558